Linki News Kontakt O nas Reklama Regulamin FAQ Dodaj opinie Partnerzy Zaproś znajomego Dodaj do ulubionych Angielski Polski
Angielski Polski
Artykuły
Zimowy biwak - jak się przygotować
12-02-17
zimowy biwak w górach, biwak w Tatrach zimąTREKKING. Podobno zimą musi być zimno. Ale nie koniecznie podczas snu na zimowym biwaku. Często fakt, czy jest nam ciepło podczas snu w namiocie zimą, zależny jest od naszego metabolizmu, wieku, temperatury otoczenia, a także stopnia zmęczenia i wysokości, na której się znajdujemy. Są jednak pewnie uniwersalne zasady, które pomogą przetrwać noc w ciężkich warunkach i nie wyziębić się.

Zatem jak przygotować się do zimowego biwaku w górach?

Pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:
 
1. Kładź się, kiedy jest ci ciepło. Przed położeniem się spać postaraj się trochę rozgrzać: poskacz, pobiegaj, ale tak by się nie spocić. Jeśli położysz się zmarznięty, to śpiwór na pewno cię nie ogrzeje, bo jego zadaniem izolacja. Śpiwór to nie grzejnik, nie wytwarza ciepła. To twoje ciało grzeje.
 
2. Nie idź spać głodny. Ciepły posiłek w żołądku zapewni grzanie od środka. Najlepiej, by było to jedzenie wysokokaloryczne, bogate w węglowodany i tłuszcze. Zapewnią one energię potrzebną do wytworzenia ciepła i zapewnienia odpowiedniej temperatury. Pamiętaj, by przed snem się nawodnić, na przykład gorącą herbatą lub czekoladą.
 
3. Śpij zawsze w bieliźnie termicznej, najlepiej z wełny merino. Syntetyk tak dobrze nie ogrzeje. Najlepiej jeśli będziesz spać w tym, co miałeś na sobie cały dzień. Rozbieranie się i przebieranie spowoduje utratę ciepła. Z jednym wyjątkiem - odzież, w której śpisz, powinna być sucha. Jeśli jest przepocona, to przebierz się w suchą tak szybko, jak to możliwe. Unikaj pocenia się w śpiworze. Jeżeli jest ci za gorąco, to po prostu zredukuj warstwy odzieży, które masz na sobie.
 
zimowy biwak w górach, biwak w Tatrach
fot. Wolfgang Lutz, unsplash.com
 
4. Ciepły śpiwór, z wypełnieniem puchowym lub syntetycznym (najlepiej Primaloft). Sprawdź, jaka jest temperatura komfortu dla twojego śpiwora. Zakres temperatur, jaki podają producenci, uwzględnia spanie w śpiworze w bieliźnie termicznej i skarpetkach. Wybierz model, który ma komfort o 5 stopni niższy niż średnia zimowa temperatura w górach, w które się wybierasz. Jeżeli jedziesz w góry, w których w styczniu w nocy jest przeważnie -13, to kup śpiwór z temperaturą komfortu -18 stopni.
 
5. Czapka, rękawiczki i skarpetki. Najlepiej z merino lub polara (za wyjątkiem skarpetek). Nic tak nie ogrzeje, jak naturalna wełna. Nawet gdy jest lekko wilgotna od potu, to nadal izoluje, w przeciwieństwie do syntetyków. Pamiętaj też, że najwięcej ciepła tracimy przez głowę.
 
6. Butelka z gorącą wodą lub ogrzewacz. Butelkę umieść na dole śpiwora w części, gdzie masz stopy. Najlepiej zawiń ją w skarpetkę. Możesz wykorzystać także ogrzewacze chemiczne.
 
7. Pozaciągaj wszystkie sznurki w śpiworze. Kołnierz wymyślono po to, by ogrzane powietrze z wnętrza śpiwora nie uciekało do góry. Pamiętaj o kapturze - musi dobrze przylegać do głowy.
 
jak się przygotować do spania zimą w górach
fot. Sam X, unsplash.com
 
8. Nos i usta miej zawsze na zewnątrz. Wydychane powietrze skrapla się i może spowodować, że w środku śpiwora w jednym miejscu będzie mokro. Jeżeli jest bardzo zimno, to możesz oddychać przez chustkę z merino lub skarpetkę. Nawet, jeśli wełna będzie mokra od pary z twojego oddechu, to i tak dobrze odizoluje od chłodu.
 
9. Odizoluj się od podłoża. Najlepiej połóż w namiocie grubą folię termiczną, a dopiero na to karimatę lub matę samopompującą. Dotyczy to każdego typu podłoża, na którym będziesz spać, nie tylko w namiocie, ale i desek w górskim szałasie. Nigdy nie kładź się bezpośrednio na śniegu. Jeśli nie masz namiotu lub karimaty, to zerwij kilka sporych gałęzi świerka i połóż się na nich. Taka awaryjna izolacja ochroni cię przed hipotermią.
 
10. Śpiwór po wyciągnięciu z worka kompresyjnego należy dobrze roztrzepać, tak, by ocieplina została równomiernie rozłożona i mogła się rozprężyć. Poza tym pognieciony puch lub włókno syntetyczne nie będzie tak dobrze izolować.
 
11. Skorzystaj z "toalety" zanim się położysz. Pełny pęcherz powoduje, że można się wyziębić.
 
12. Umieść wkładki z butów w dolnej części śpiwora. Jeżeli są zawilgocone, to dzięki temu przeschną, a ty będziesz się cieszyć rano suchymi i ciepłymi wkładkami. Możesz tak zrobić również z obuwiem, ale najpierw dokładnie otrzep je ze śniegu i wytrzyj.
 
Noc to czas odpoczynku i regeneracji. Podczas snu nabieramy sił na dalszą wędrówkę, dlatego tak ważne jest, by nasz sen podczas zimowego biwaku był ciepły i komfortowy. Jeżeli masz inne patenty na spędzenie nocy zimą w górach, to podziel się nimi na naszym forum
 
Autorka: Emilia Götz
Redaktorka portalu Planetagor.pl
 
Nie wyrażam zgody na kopiowanie w całości bądź fragmentach mojego tekstu lub zdjęć, nawet z podaniem źródła. W przypadku naruszenia moich praw autorskich wyciągnę konsekwencje zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wszystkie fotografie zawarte w tym artykule są integralną częścią i własnością portalu Planetagor.pl.

Komentarze
  • Nie ma żadnych komentarzy
Copyright by planetagor.pl