Linki News Kontakt O nas Reklama Regulamin FAQ Dodaj opinie Partnerzy Zaproś znajomego Dodaj do ulubionych Angielski Polski
Angielski Polski
Artykuły
Trenuj z głową- cz.2
14-01-10

Każdy z nas wie, że wysiłek fizyczny i trening wpływają pozytywnie na organizm. To truizm. Jak to często bywa,  za  tego typu truizmami kryją się często dość skomplikowane zjawiska, które są znane tylko garstce fachowców. W tym  artykule postaram się w prosty sposób pokazać jak wysiłek fizyczny i trening wpływają na funkcjonowanie serca wraz z  układem naczyniowym i jakie parametry tego układu mogą zostać zwiększone dzięki treningowi i wysiłkowi fizycznemu.  Nie trzeba nikogo przekonywać, że będąc wytrenowanymi czujemy się lepiej podczas naszych wyjść w góry i zamiast  skupiać się  na swojej słabości możemy w pełni te góry kontemplować. Jesteśmy też bezpieczniejsi ponieważ rezerwa  kondycyjna może zostać uruchomiona w razie wystąpienia zagrożeń. Warto jednak podczas naszych treningów być  świadomym zmian do jakich doprowadzamy w naszym organizmie, a następnie wiedzę tę wykorzystać do polepszania  naszych wyników lub po prostu polepszania stanu naszego zdrowia.    

 

Jakie więc zmiany zachodzą więc w podstawowych parametrach określających sprawność układu sercowo naczyniowego u osób trenujących? Po pierwsze, u osób trenujących obserwuje się zmniejszenie spoczynkowej częstości akcji serca, czyli mówiąc prościej, nasze serce wykonuje wówczas  mniej uderzeń na minutę w czasie, kiedy odpoczywamy.  Normalna częstość wynosi około 70 uderzeń na minutę. U osób trenujących obserwuje się zmniejszenie częstości do mniej niż 60 uderzeń na minutę. Co bardzo ciekawe, wcześniej wspominana, pojemność minutowa serca pozostaje w czasie spoczynku na tym samym poziomie, a więc wzrasta objętość wyrzutowa serca, co powoduje zmniejszenie częstości jego akcji.

Tego typu reakcja organizmu jest związana również z kolejną zmianą w układzie sercowo- naczyniowym, a mianowicie ze zmiana polegającą na powiększeniu się lewej komory serca u osób regularnie trenujących. Badania naukowe na grupie sportowców dostarczyły bowiem ważnych dowodów na to, iż w reakcji na regularnie występujący wysiłek fizyczny następuje postępujące powiększanie się pojemności lewej komory serca. Dla porównania  wielkość średnia lewej komory serca u osoby prowadzącej siedzący tryb życia wynosi ok. 48 mm, a u osoby trenującej wytrzymałościowo ok. 60 mm.

Zdj. Trening wytrzymałościowyRóżne reakcje organizmu osób trenujących występują w odniesieniu do różnych intensywności wysiłku. I tak reakcja wytrenowanego organizmu na wysiłek submaksymalny polega przede wszystkim na zwiększeniu, w porównaniu do okresu przed treningami, pojemności minutowej serca oraz objętości wyrzutowej, podczas gdy częstość pracy serca pozostaje niezmieniona. Dlatego też osoby wytrenowane, ćwicząc z tą samą intensywnością będą zdolne do cięższej i szybszej pracy. Na przykład u osoby ćwiczącej z intensywnością 50 % maksymalnego tempa pracy serca (max. Tempo pracy określa się wzorem: 220 uderzeń na minutę minus wiek) zwiększona objętość wyrzutowa serca powoduje większą pojemność minutową, co zapewnia pokrycie na zwiększone zapotrzebowanie metaboliczne mięśni. W przypadku wysiłków maksymalnych (a więc na poziomie maksymalnego zużycia tlenu na drodze aerobowej) reakcje są podobne z kilkoma różnicami. Występuje wówczas zwiększona objętość wyrzutowa serca, a co za tym idzie również zwiększenie pojemności minutowej dzięki zwiększonej pojemności układu sercowo- naczyniowego oraz lepszej wydolności. Podobnie było, jak pamiętamy, przy wysiłkach submaksymalnych z tą różnicą iż zwiększenie wspomnianych parametrów następuje tu przy zwiększonej częstości akcji serca, co generuje odpowiednio większe korzyści wydolnościowe. Dane wskazują również na zwiększenie się w czasie wysiłków maksymalnych możliwości wychwytywania tlenu przez organizm osoby trenującej, co jest z oczywista korzyścią dla jej możliwości wysiłkowych. Wszystkie powyższe wywody dotyczą reakcji organizmu osoby trenującej, stosującej treningi wytrzymałościowe, czyli treningi które najlepiej odpowiadają specyfice wysiłku podczas uprawiania  turystyki górskiej i trekkingu. Trenując w ten sposób zwiększamy wydolność swojego organizmu, co szybko przekłada się na nasze samopoczucie w górach i wyniki. Wszystkie te wywody odnoszą się do osób zdrowych w sile wieku, choć nie tylko. Co ciekawe, naukowcy udowodnili, iż wiek nie ma aż tak istotnego znaczenia w odpowiedzi na bodźce treningowe tego typu. Najnowsze dane wskazują, iż takie reakcje na trening wytrzymałościowy, choć oczywiście w mniejszym rozmiarze, są obserwowane nawet u osób 80- 90 letnich!                                                                                                                                                                      Większość danych wskazuje również, iż istnieją takie same wzorca adaptacji do treningu u  mężczyzn i kobiet. Należą do nich redukcja częstości akcji serca, oraz wynikająca z tego zwiększona objętość wyrzutowa. Ilościowo mniejszy przyrost pojemności lewej komory oraz objętości wyrzutowej u kobiet jest uznawany za konsekwencje mniejszych wartości początkowych. Trenując i podejmując częstą i regularną aktywność fizyczną w oczywisty sposób zwiększamy wydolność swojego organizmu, co szybko przekłada się na nasze samopoczucie w górach i osiągane górskie cele. Wszystkim więc, którzy już zaczęli życzę wytrwałości, tym zaś którzy nigdy nie próbowali trenować, życzę odkrycia na własnym przykładzie opisanych wyżej pozytywnych skutków treningu. Niezależnie jednak, czy trenujemy dla zdrowia, czy też dla osiągnięcia sportowego wyniku, róbmy to  ze świadomością i znajomością pozytywnych zmian zachodzących w naszym organizmie. A więc trenujmy.... z głową !                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Autor: Redakcja

 


Komentarze
  • Nie ma żadnych komentarzy
Copyright by planetagor.pl